Interim inkopers zijn 9 van de 10 keer niet nodig!

Waar is het werk gebleven?

Vaak wordt ik gebeld door klanten die tot over hun oren in het werk zitten. Kun je 5 dagen per week komen en kun je morgen beginnen? Dat is dan de vraag.

In het begin ging ik hier direct op in. Ik ging aan de slag, zonder te vragen wat er dan precies allemaal gedaan moest worden. De klant is veel te druk, dus ik ga vol aan de bak was mijn idee.

Maar eenmaal aan de slag, dan was er vaak helemaal niet zoveel werk. Het gebeurde regelmatig dat ik voor 5 dagen werd ingehuurd, terwijl ik het werk gemakkelijk in twee dagen kon doen. Eerst dacht ik dat dit een incident was. Dus ging ik een tijdje door met het aannemen van opdrachten op deze manier. Maar al snel ontdekte ik dat dit geen incident was, het kwam bij heel veel opdrachtevers voor. Het was eerder de standaard!

Ik nam mezelf voor om bij de volgende opdracht voor te stellen het wat rustiger aan te doen. Als ik gevraagd werd voor 5 dagen stelde ik voor om met 2 dagen per week te beginnen en van daaruit te bekijken of het meer moest worden.

In sommige gevallen lukte dat, maar soms leidde dat ook tot discussie. De klant wilde gewoon 5 dagen, want dat was echt nodig! Na verloop van tijd leerde ik wat bij. Ik ging samen met klanten eerst kijken naar de specifieke projecten die er dan waren, om zo samen de benodigde tijd in te schatten. Dat was een hele verbetering, voor beide kanten. Het is regelmatig gebeurd dat hieruit bleek dat mijn inzet zelfs helemaal niet nodig was!

Ik kan je vertellen dat je vrij ongelukkig wordt van een 5-daagse-opdracht die je in 2 dagen per week kunt doen. Het lijkt misschien fijn om als zelfstandige een goed gevulde week te hebben, maar ik kan je vertellen: Het voelt helemáál niet oké! Ook voor opdrachtgevers levert dit natuurlijk een vervelende situatie op.

Wat is er aan de hand...!?

Pas na enige tijd ging ik me realiseren dat hier iets aan de hand was. Ik dacht, wat gek! Hoe kan dit nou. Ik begon zelfs aan mezelf te twijfelen. Neem ik soms te weinig initiatief binnen de opdracht, of zie ik het werk niet liggen, of ….wat is hier aan de hand?

Nu had ik mijn hele werkzame leven wel gemerkt dat ik kennelijk tot de 20% van de mensen behoor die 80% van het werk leveren, maar dit leek extreem! Natuurlijk geeft het werk als interimmer wat minder afleidende verplichtingen binnen een organisatie, ten opzichte van iemand van binnenuit. Dat is zeker zo, maar dat verklaarde niet het enorme verschil van soms wel 75% in productiviteit.

Tot ik me ging realiseren dat inkoopprofessionals wellicht niet persé heel druk zijn, maar dat zij dit kennelijk voor een groot deel alleen zo ervárenMaar dat biedt een enorm potentieel. Dan zijn er ongelooflijk veel kansen en mogelijkheden voor deze inkoopafdelingen. Dit betekent dat als we dit verandert krijgen, inkoopprofessionals hun toegevoegde waarde explosief kunnen laten stijgen en nog meer toegevoegde waarde kunnen leveren voor de gezondheidszorg! Dan kan de productiviteit van inkoopafdelingen met zeker 50% omhoog!

Tijd voor een case-study

Uit een case-study met drie inkoopafdelingen bleek dat we al snel hoge resultaten konden boeken door het introduceren van een betrouwbare persoonlijke workflow voor inkoopprofessionals, de basics van goed projectmanagement en het veranderen van de manier waarop zij communiceerden met de rest van de organisatie. Dat hebben we uitgewerkt in een individueel trainingsprogramma voor inkoopprofessionals. De productiviteit van deze inkoopprofessionals ging drastisch omhoog!

Het mooie is, dat biedt dus ineens ruimte voor het verder professionaliseren en ontwikkelen van inkoop! Het zorgt er voor dat inkoopafdelingen in een positieve spiraal terecht komen, waardoor zij steeds meer kunnen betekenen voor hun zorgorganisatie.

Dit betekent daarnaast dat het inhuren van interim inkoopprofessionals 9 van de 10 keer niet nodig is. De productiviteit stijgt en het stressniveau voor inkoopprofessionals daalt evenredig, waardoor zij gericht aan de slag kunnen met het verbeteren en professionaliseren van inkoop. Zonder stress! Want het levert de inkoopprofessional juist rust, ruimte, focus en overzicht op.

De eerste belangrijke stap is meer productiviteit en minder stress, zodat de inkoopafdeling ontsnapt aan die 'waan van de dag' en veel productiever en sturend wordt. Zorgen dat niet alles je steeds 'overkomt' en dat het inkoopteam een proactieve werkwijze ontwikkelt. Daarvoor is nieuw gedrag nodig.

Gelukkig kan dat ook! Ik help inkoopafdelingen om samen met hun team deze gedragsverandering door te maken. Zet de eerste stap en meld je aan voor een analyse-sessie.

Ontdek in deze analyse-sessie:

  1. Welke stap je nu gelijk al kunt zetten voor veel hogere inkoopresultaten
  2. Hoe je snel kunt groeien naar een veel hogere Return On Investment op de inkoopafdeling
  3. Wat je ontwikkeling als inkoopafdeling nu nog in de weg zit

Bekijk de aanmeldpagina hier 

Over de schrijver
Gerco is een toonaangevend inkoopconsultant die de afgelopen jaren vele organisaties heeft geholpen om betere inkoopresultaten te bereiken en succesvolle inkoopafdelingen te creëren. Gerco is een NEVI opgeleide inkoopconsultant, ervaren adviseur en bevlogen coach voor managers en professionals die ambities hebben in het inkoopvak. Met de combinatie van inkoopervaring en persoonlijke coaching breng ik inkoopmanagers en inkoopprofessionals in een leiderschapspositie.
Reactie plaatsen