Inkoopmanagers zijn verantwoordelijk voor inkoopprocessen in de organisatie. Toch hebben zij daar lang niet altijd iets over te zeggen. Inkoopmanagers hebben te maken met veel verschillende beslissers in het inkoopproces. Daarnaast is de inkoopmanager niet degene die over het geld gaat. Die verantwoordelijkheid ligt bij het lijnmanagement.
Het moeilijke hieraan is dat inkoopmanagers toch aangekeken worden op het inkoopresultaat van de organisatie. Zij krijgen besparingsdoelen opgelegd en zijn regisseur van het inkoopproces.
Ondertussen worden zij aan alle kanten ingehaald door de organisatie, die haar eigen ideeën heeft over inkoop en inkoopresultaat. Dit betekent in de praktijk dat inkoopmanagers wel de taak en verantwoordelijkheid krijgen om goed in te kopen, maar de bijbehorende bevoegdheden ontbreken.
De inkoopmanager is dus vleugellam. Naast formele bevoegdheden is inkoop sterk afhankelijk van de deskundigheid van andere vakdisciplines. Dus ook mét de nodige bevoegdheden is er veel tegenmacht door de kennis die nodig is vanuit andere vakgebieden.
Inkoopmanagers kunnen dit doorbreken. Zij kunnen er voor zorgen dat de organisatie hen een leiderschapspositie geeft als het om inkoop gaat. Hoe beter de inkoopmanager in positie komt, hoe beter de inkoopresultaten van de organisatie.
Hiervoor is een hoog niveau van persoonlijk leiderschap nodig bij de inkoopmanager. Hij zal zijn inkoopteam en de organisatie moeten inspireren om hem te volgen. Want zonder volgers geen leiders.
Ben jij inkoopmanager? Wil je ontdekken hoe je kunt groeien en wat dat oplevert? Klik hier en ontdek de mogelijkheden.