Levert inkoop wel genoeg op?

Wat is je Return On Investment op die jaarlijkse investering in de inkoopafdeling? Ieder jaar investeer je als organisatie in de inkoopafdeling. Je investeert in tijd (salaris), opleiding, systemen, een goede werkplek etc. etc. Maar wat levert dit eigenlijk op?

In veel organisaties heb ik deze vraag gesteld. Wat levert het eigenlijk op? De antwoorden zijn heel verschillend. Sommigen hebben geen idee. Anderen denken vooral aan kosten besparen. Sommigen denken juist weer aan Social Return On Investment en aan duurzaamheid. Anderen richten zich op het creëren van (maatschappelijke) waarde.

Tijdens deze gesprekken valt me altijd 1 ding op. De ROI op de inkoopafdeling, die kan echt veel hoger en veel concreter! Tot wel 50% hoger! Organisaties laten vaak kansen liggen. Inkoopafdelingen zijn te druk met de 'waan van de dag' en komen eigenlijk niet toe aan het verbeteren van inkoopprestaties en het verbeteren van inkoopresultaten.


" Als de spullen er maar zijn en we scoren af en toe een besparing, dan zijn we al heel blij! "


Als dit te lang duurt komen er vanzelf vragen vanuit de organisatie. Wat levert die inkoopafdeling eigenlijk op? Sommige bestuurders beginnen daarom maar eens wat harde meetbare resultaten op te leggen. Beste inkoopafdeling.....u gaat volgend jaar bedrag X besparen! Vrijwel niemand heeft enig idee of dit dan ook realistisch is en of dit slim is. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en inzicht in markten en inzicht in de eigen organisatie. Eigenlijk probeert men op deze manier alleen iets op gang te brengen. De organisatie in de vooruit-stand te krijgen. Maar het tegenovergestelde gebeurt.

De inkoopafdeling bijt zich gefrustreerd stuk op de opgelegde doelstellingen. Inkoopafdelingen moeten intern nogal wat mensen mee zien te krijgen, om daadwerkelijk te besparen of om 'wat dan ook' te realiseren. Niet in de laatste plaats degenen die over het geld gaan en degenen die moeten werken met het inkoopresultaat. De meesten daarvan zijn niet zo dol op besparen. Die willen vooral veel waarde leveren en groeien! Iets moois neerzetten etc.

Voor je het weet bevestigd de praktijk wat iedereen zich al af vroeg. Wat levert dat nu eigenlijk op, inkoop? Het initiatief is volledig uit handen gegeven en inkoop hobbelt achter de feiten aan, in haar drang de opgelegde doelstellingen te halen. Vragend om meer personeel omdat het allemaal nogal moeizaam gaat en veel meer tijd kost dan verwacht. Dure interimmers en consultants worden ingehuurd om het op te lossen.

De kans is groot dat inkoop uiteindelijk de enige is die een opgelegde doelstelling nastreeft. Inkopen omdat het moet. Niet omdat je erover hebt nagedacht. Je hebt ook geen mandaat vanuit draagvlak of vanuit hiërarchie. Ik zeg altijd maar zo....


" Als bijna niemand jouw doel belangrijk vindt, dan heb je misschien het verkeerde doel gekozen. "


Laten we de rollen eens omdraaien. Inkoop gaat zelf aan de slag met haar Return On Investment. Wat wordt er jaarlijks in de inkoopafdeling geïnvesteerd en wat vindt de inkoopafdeling zelf dat dit op moet leveren? Dus als de organisatie bijvoorbeeld elk jaar € 500.000 investeert in de inkoopafdeling, wat lever je daar dan voor?

Doe zelf eens een voorstel aan 'de organisatie' waarin je aangeeft wat je wilt betekenen en op wilt leveren? Welke waarde ga je creëren dan? Waarvan heb je zoiets van: Wow, maar dat is die jaarlijkse investering waard! Maak het eens concreet!

Door doelen stellen zet je de criteria voor succes, maar ook voor falen! Dat laatste is voor sommige inkoopafdelingen de reden om dan maar helemaal geen doelen te stellen. Als je doelen opgelegd krijgt kun je het er in ieder geval nog mee oneens zijn. Als je ze zelf bedenkt wordt dat lastiger. Zonder doel kun je ook niet falen is soms stiekem de gedachte.


" Het probleem is alleen dat ze ook zonder doelen nog steeds falen. Het enige verschil is, dat ze dat nu zelf niet meer in de gaten hebben. "


Het realiseren van ambitieuze doelen en het bereiken van een hoge Return On Investment stelt hoge eisen aan het inkoopteam. Iedereen moet bereid zijn zichzelf te blijven ontwikkelen. Ieders bijdrage is nodig! Dat is moeilijk, maar ook betekenisvol!

Gelukkig kan dat ook! Ik help inkoopteams om tot 50% hogere Return On Investment te bereiken. Zet de eerste stap en meld je aan voor een analyse-sessie.

Ontdek in deze analyse-sessie:

  1. Welke stap je nu gelijk al kunt zetten voor veel hogere inkoopresultaten
  2. Hoe je snel kunt groeien naar een veel hogere Return On Investment op de inkoopafdeling
  3. Wat je ontwikkeling als inkoopafdeling nu nog in de weg zit

Bekijk de aanmeldpagina hier


Over de schrijver
Gerco is een toonaangevend inkoopconsultant die de afgelopen jaren vele organisaties heeft geholpen om betere inkoopresultaten te bereiken en succesvolle inkoopafdelingen te creëren.Gerco is een NEVI opgeleide inkoopconsultant, ervaren adviseur en bevlogen coach voor managers en professionals die ambities hebben in het inkoopvak.Met de combinatie van inkoopervaring en persoonlijke coaching breng ik inkoopmanagers en inkoopprofessionals in een leiderschapspositie.
Reactie plaatsen